Hva er perler - de kan være vakre, verdifulle, skjeldne, kostbare, små eller store! Før trodde man perler var engletårer som hadde falt ned... Mine Perler er alle mine kjære, Lofoten og ellers alle små og store ting som opptar meg i hverdagen. VELKOMMEN PÅ BESØK!

onsdag 18. november 2009

Tørket pomander.....

En Pomander gir hell, lykke og kjærlighet!
Jeg laget hull tett i tett i en klementin med en strikkepinne. Stakk forsiktig nellikspiker tett i tett. Deretter rullet jeg pomanderen i en krydderblanding bestående av malt kanel, nellik, allehånde og muskatt.

Det er viktig at krydderet kommer godt inn mellom nellikspikerne - det er dette som gir frukten evig liv! Pomanderen skal tørke i noen uker eller på rist i stekovn i 4-5 timer ved 100 - 150 g med døren på gløtt......


Når Pomanderen er balsamert og gjennomtørket veier den nesten ingen ting og vare i årevis! Jeg skal binde/henge den opp i et bånd.

Bruken av Pomander er flere hundre år gammel og var blandt annet viktig for å beskytte seg mot pest og andre sykdommer i middelalderen.

Nå ligger min til tørk og det sies at den som bærer den vil få styrket sin tiltrekningskraft. Appelsin skal gi hell og lykke.
Nellikspikerne skal tiltrekke det motsatte kjønn.
Muskatt gir velstand og kanel gir psykisk styrke!

Dette  nesten bli bra.....  :)))

En slik julegave bringer lykke til mottakeren. Tenkte å legge ved et lite kort hvor jeg skriver hva slags krydder jeg har brukt og hvilken magisk virkning Pomanderen kan ha!

3 kommentarer:

  1. Oi...en slik en MÅ man jo bare ha:)) Stilig var den å:)
    Ha en flott dag:) med stor tiltrekningskraft:)

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for hyggelig hilsen:) Oj,oj så spennende!! En pomander?! Stilig!

    Ha en fortsatt fin kveld!

    Klem Anette:)

    SvarSlett
  3. Syns bloggen din bare blir koseligere for hver gang jeg er innom å kikker. I dag har jeg prøvd på nytt å lagd en pomander. Denne gangen har den ligget i ovnen å tørket i ca 4 timer. klem fra Janne.

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for alle kommentarer og muligheten til å bli bedre kjent med dere!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails