Hva er perler - de kan være vakre, verdifulle, skjeldne, kostbare, små eller store! Før trodde man perler var engletårer som hadde falt ned... Mine Perler er alle mine kjære, Lofoten og ellers alle små og store ting som opptar meg i hverdagen. VELKOMMEN PÅ BESØK!

onsdag 28. oktober 2009

Oppskrift Belgiske vafler:


Belgiske vafler:
150 g smør
4 dl melk
4 egg egg skilt i plomme/hvite
500 g hvetemel
100 g sukker
1 ts vaniljesukker
25 g gjær
3,5 dl vann
litt salt
1 ss nøytral matolje

Smelt smør og tilsett melk. La det hele bli fingervarmt. Bland hvetemel, sukker og vaniljesukker og rør inn melkeblandingen og eggeplommene. Rør gjæren ut i lunkent vann og bland dette inn i røren med oljen. Pisk eggehvitene stive og vend forsiktig inn i røren til slutt.
La røren svelle i 30 minutter og stek i Belgisk vaffeljern.

Belgiske vafler er tykkere og fastere enn tradisjonelle norske vafler. Den belgiske vaffelen kan neppe hevdes å være et sunt mellommåltid men den metter lenge. Serveres nystekt med melisdryss eller med rømme og syltetøy! Egner seg også til frysing og tines da i stekovn.

Smaker garantert fortreffelig, vel bekomme....... mmmmm

7 kommentarer:

  1. Så deilig!! Jeg er sikker på at jeg la på meg hundre kalorier bare ved å se bildet! Nammmmm....!!

    Herlig å se at det er flere enn meg som elsker høsten!

    Jeg har etterlyst bilder av høst på Bloggedamer40+, så det kommer en del flotte bilder....det er ikke jul før i desember for meg!!!

    Ha en fin dag!!
    klem,M

    SvarSlett
  2. HOHOI!
    Denne må jo bare prøves! i har vært på jakt etter en god oppskrift til det jernet vårt. Faller den i smak, tenker jeg det er en som blir superdupermegaglad (mannen seff;)).

    Takketakk!

    SvarSlett
  3. Heisan, brukte oppskriften din første gang jeg laget belgiske vafler, serverte de til familien. Det var stor ståhei, de hadde "ALDRI smakt bedre vafler NOEN gang..!!" :)Gav vaflene et dryss med melis, og satte en skål med nyrørt jordbærsyltetøy ved siden.. Mmmm!!

    Klem fra Lillian i Nord-Trøndelag

    SvarSlett
  4. Mmmmm, de vaflene ble kjempegode! Kjøpte belgisk vaffeljern i dag og det bare måtte prøves! Resultatet ble superbra og akkurat nå sitter min 16 år gamle sønn og koser seg med dem. Takk for oppskriften.

    Forresten en fin blogg du har! Koselig å titte og få gode ideer :-))

    mvh Torild :-)

    SvarSlett
  5. Kan man bruke vanlig vaffeljern?

    SvarSlett
  6. Takker for denne.
    Aldri mer "norske/vanlige" vafler for meg.
    Disse var bare nydelige

    SvarSlett
  7. Hvor mange vafler lager denne oppskriften?
    Martin

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for alle kommentarer og muligheten til å bli bedre kjent med dere!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails