Hva er perler - de kan være vakre, verdifulle, skjeldne, kostbare, små eller store! Før trodde man perler var engletårer som hadde falt ned... Mine Perler er alle mine kjære, Lofoten og ellers alle små og store ting som opptar meg i hverdagen. VELKOMMEN PÅ BESØK!

torsdag 11. desember 2008

Sancta Lucia



Pasienter og ansatte her på sykehuset hadde i dag det årlige besøket av barnehagebarna som gikk Lucia!
Dette er noe vi ser frem til hvert år, og de hadde med nydelige lussekatter til morgenkaffen. Ettersom Luciadagen i år faller på en lørdag i år (13. desember), måtte de ta det litt i forkant.

Fra gammelt av var Lussinatten fylt av overtro og uhygge. Den Lucia vi møter i dag kjenner vi som en tradisjon fra Sverige, men den stammer opprinnelig fra Tyskland. Tradisjonen henspiller på en jomfru som led martyrdøden i Syrakus på Sicilia rundt år 300.

Lucia betyr LYS, og deter vel nettop lys vi forbinder med denne dagen nå.
Dette bildet tok jeg av barna som bærer lys og synger Lucia-sangen!


Svart senker natten seg
i stall og stuer.
Solen har gått sin vei,
skyggene truer.
Inn i vårt mørke hus
stiger med tente lys
Sancta Lucia, Sancta Lucia

Natten er mørk og stum.
Med ett det suser
i alle tyste rum
som vinger bruser.
Se på vår terskel står
hvitkledd med lys i hår
Sancta Lucia, Sancta Lucia

"Mørket skal flykte snart
fra jordens daler."
Slik hun et underfullt
ord til oss taler.
Dagen er atter ny
stiger av røde sky
Sancta Lucia, Sancta Lucia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er veldig glad for alle kommentarer og muligheten til å bli bedre kjent med dere!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails